197550438559015
top of page
Search

SEO, de Wie Is De Mol van de marketingindustrie?

Updated: May 26, 2021


SEO experts.
Beter accordeon leren spelen dan een SEO-cursus volgen?


SEO of Search Engine Optimization is het optimaliseren van je website om beter gevonden te worden in Google en andere zoekmachines. Is je SEO goed, dan sta jij bovenaan in Google te shinen. Als mensen dan een bedrijf als de jouwe zoeken, klikken ze op jouw link en hup, daar stromen de klanten binnen. Helemaal gratis, wat wil je nog meer?

Anno nu bestaat er een complete industrie om jou als ondernemer aan de SEO te brengen: er zijn boeken, cursussen, trainingen, bootcamps, veel, heel veel gratis seminars, e-books en wat al niet. Ze worden verkocht of weggegeven door heel veel marketingbureaus. Het ‘weggeven’ is natuurlijk nooit gratis, want het kost tijd en je wordt nog weken per e-mail gestalkt nadat je een slaapverwekkend seminar hebt gevolgd.

Ik heb inmiddels flink wat van dat leermateriaal tot me genomen en ik vind dat het belang van SEO, zeker als enige marketingtool, nogal overschat wordt. Natuurlijk, je moet als ondernemer de basis kennen, je website en SEO moeten goed voor elkaar zijn. Ze vormen het startpunt van je marketing. Je site moet snel laden, een optimale structuur hebben, relevant zijn en interessante content bevatten.

Maar ik merk dat SEO voor veel mensen de heilige graal is. Ze besteden bijvoorbeeld dagen aan het schrijven van bergen content. Niet om hun websitebezoekers te informeren, maar omdat veel tekst (met daarin de zoekwoorden waarmee je gevonden wil worden) zorgt voor een hogere ranking in Google. Tenminste dat is de theorie. Want de algoritmes van Google zijn net zo geheim als wie de Mol is in de eerste aflevering van het Wie is de Mol-seizoen.

We weten allemaal dat tijd = geld, en om zoveel tijd te steken in zo iets ondoorgrondelijks als het in de smaak vallen bij een geheime wiskundige formule is niet altijd de beste keuze. Daarnaast is het effect van goede SEO pas op termijn te zien. Zelfs al ben je er serieus mee bezig en heb je niet te maken met al te veel concurrentie, dan kan het soms nog maanden duren voor de heilige algoritmes besluiten je wat hoger op de zoekpagina te zetten. En dan kom je vaak ook nog onder de drie of meer advertenties te staan.

Bovendien is SEO maar één stukje van online marketing en niet voor alle bedrijven of producten geschikt. Een voorbeeld. Stel jij brengt een geweldige nieuwe gadget op de markt: een pen die zelf schitterende portretten fabriceert. Heeft het dan zin om heel veel tijd (= geld) aan SEO te besteden? Nee, natuurlijk niet. Want mensen weten helemaal nog niet dat de pencil painter bestaat, dus ze zoeken er niet op. In dit geval zou ik mijn tijd en geld besteden aan Facebook/Instagram Ads en misschien zelf aan TikTok.

Daarover een volgende keer meer.

36 views0 comments

Comentarios


bottom of page